Kezdőlap > Általános cikkek, Külvilág > Fordul a széljárás – P2P vs F2P (1. rész)

Fordul a széljárás – P2P vs F2P (1. rész)

2010. augusztus 16. Hozzászólás Go to comments

Amikor 2005-ben megvásároltam a GW1-et, elképsztően lenyűgözőnek találtam, napokig kalandoztam pre-searing zöld mezőin, mivel a játékban  figyelmeztettek hogy érdemes kicsit maradni és nem átrusholni post-searingbe. Nem lévén WoW tapasztalatom, megdöbbentő volt hogy más emberek is vannak a játékban rajtam kívül, mindenkivel lehet beszélgetni (rengeteg magyar játszott már akkor is), teljesen más volt mint bármi amivel addig játszottam.

Amikor megpróbáltam az ismerőseimnek ajánlani a játékot (a legtöbb barátom WoW-zombi – illetve kisebb részben Everquest player – volt akkoriban – és a zombi szó szerint értendő, akkoriban a játék elég új volt és a munkatársak mintha egy hét Szigetezés után jöttek volna be minden nap:), csak annyit reagáltak hogy “Ja hogy az az ingyenes szar? Nem bohóckodunk ilyen komolytalan dolgokkal”. Igazuk volt vajon? Helyesek ezek a prekoncepciók? Rosszul döntött az Anet, amikor havidíj mentessé tették a játékukat? Az alábbi kétrészes írásban ezt elemezném kicsit.

Természetesen nem azt értem ez alatt hogy, anyagilag ne lettek volna sikeresek az előfizetéses játékok. A Blizzard köztudottan förtelmesen meggazdagodott, ám mára remélhetőleg mindenki egyetért abban hogy a WoW a szabályt erősítő kivétel, amelynek a teljesítményét lehetetlen megismételni, és az elmúlt évek AAA osztályú MMO-i ezt kiválóan tanúsítják.

Közismert hogy kétfajta előfizetési módszer van:

A jól megszokott “fejőstehén” Pay-to-Play (P2P) subscription

Ez a modell ami évek óta meghatározza az MMO-k világát, ennek köszönhetően páran, de leginkább a Blizzard dagadtra kereste magát, Előnyei egyértelműek, hatalmas pénzt keres az aki sikerre visz egy ilyen játékot és képes is megtartani az előfizetőket, ám hátrányai is szép számmal akadnak:

Előfizető-szám: Egy ilyen játék automatikusan sokkal kevesebb játékost vonz, mivel nem mindenki hajlandó/képes fizetni havonta hogy játsszon. Vannak aki elvi okokból nem fizetnek havidíjat és ezt meg tudom érteni, belegondoltok, pl. egy átlagos offline játék ára három hónap alatt kiröppen a zsebből, és jópár játék ennél hosszabb időre képes lekötni a játékost és változatossabb mint egy MMO.

Ezt a hatást tetézi ha nem egy bejáratott franchise-ról van szó, hanem egy új belépőről. A WoW ebben hatalmas előnnyel indult hiszen Azeroth világát mar jóval korábban imádták a játékosok. De az Age of Conan vagy Warhammer Online példája jól mutatja hogy egy jól csengő név önmagában nem garancia a sikerre. Az Aion pedig megpróbált egy teljesen zöldmezős franchise-t indítani, hogy mekkora sikerrel arról szomszédos Variance blogon sokat lehet olvasni.

Megtartási-ráta: Az MMO készítők berkeiben rettegett fogalom, az úgynevezett retention rate is ehhez a modellhez kötődik: nem csak az a fontos hogy hányan veszik meg a játékot, hanem mennyien tartanak ki mellette hosszú hónapokig.

Megszerezni az előfizetőket igen nehéz, ám elveszteni őket nagyon könnyű, elég mondjuk egy párhetes vakáció/távollét amig nem játszik a juzer, ami után már egyszerűen nem érzi a késztetést hogy belogoljon a játékba (ezért vannak gyakori holiday/weekened eventek a legtöbb játéban – az ügyfeleket le kell kötni), ez pedig az idő előrehaladtával csak csökken. De ok lehet erre egy bugos interface, amit a készítők nem javitanak ki azonnal, ekkor a türelmetlenebb játékos már nyomja is a cancelt. Vagy, hogy az Aion-nál maradjunk, egy katasztrofális support is gyorsan erodálja az előfizetőket. Meg aztán ott vannak az elvárások: “Havonta fizetek, tehát contentet akarok és most akarok contentet, vagy szevasztok”. Összességében: nem fizetni sokkal könnyebb, mint fizetni:)

A hódító: Free-to-play (F2P)

Természetesen az alcím csúsztatás, korántsem új dologról van szó, és szó sincs róla hogy a GW1 lett volna az első ilyen játék. Az állítás úgy volna korrekt, hogy a Guild Wars volt, az első F2P AAA MMO, mely mainstream sikert tudott aratni (persze ez sem igaz, hisz a GW nem igazi F2P, es nem is MMO, lásd lejjebb:)

A F2P azt jelenti hogy nem kell fizetni a játékért hogy játssz, tehát elvileg a GW nem tartozik ide, hisz az egy Buy-To-Play (B2P) játék, ami a GW2-re is vonatkozni fog, ez azonban szőrszálhasogatás, legtöbbször azokat a játékokat nevezik F2P-nek, amelyek nem havidíjasok.

Persze pénzt szerezni kell, hogy megtérüljenek a költségek, erre számos különböző (és azok hibridje) módszer létezik. Ezek közül néhány (jellemzően csak az első négy nevezhető elterjedtnek)

1. Item store: Ez talán a legnépszerűbb módszer mégpedig azért mert gyakorlatilag nincs felső plafonja a bevétel/játékos arányszámnak. Persze vannak szélsőségek, amikor a dollárjelek felvillannak és megszédítik a készítőket, lásd pl. Allods Online, ahol a készítők meglépték hogy 7000 dollárba kerül egy felsőkategóriás rúna, de többnyire ezeknek a termékeknek az ára az “impulzusvásárlási-küszöb” környékén mozog.

Nemrég nagy port kavart hogy a haldokló Dungeons & Dragons Online-ba lehelt életet a Turbine, azzal hogy F2P-vé konvertálta az addig fizetős játékot. Hivatalos statisztikák nincsenek, de ha hinni lehet a sávszélességhasználati statisztikáknak (amit sajnos nem találtam meg újra), rengetegen nekiláttak játszani és amennyire hinni lehet a kommunikációnak, a DDO újra virágzik.

Egy másik – igen nagy – fecske, a Lord of The Rings Online, amely szintén F2P módba váltott , pedig a LotRO nem is volt a DDo-hoz hasonlóan sikertelen. Mindenesetre a készítők reményei szerint sok új ember fogja majd kipróbálni a játékot (és pénzt is fognak költeni rá:).

Szintén említést érdemelnek a WoW minipetek, amelyeket havidíj mellett még plusz pénzért vehetnek az erre vágyók. Hogy ez mekkora pofátlanság, azt mindenki ítélje meg ízése szerint:)

2. Buy-to-play: Igazából ez a GW által sikerre vitt modell pontos elnevezése, azaz meg kell venned jellemzően a 29.99E árfekvésben a játékot, majd annak kiegészitőit is a játékhoz.

Szerk: természetesen nem KELL megvenni a kiegészítőt, csupán lehetőség:) A már megvásárolt kampányok tökéletesen játszhatóak önmagukban, elnézést a félreértésért.

Erről bővebben később.

3. In-game hirdetés: Funcom Anarchy Online-ja operál ezzel a modellel, 2006-ban pl. 1 millio dollár bevételre tettek szert ilyen módon. Néhány más példa: OGame, 2Moons, 9Dragons, Jennifer Government (ez vajon mi a retek lehetett:), Cyber Nation

4. Előfizetési szintek: Ebben a konstrukcióban, ingyen lehet játszani, és a havidíj fizetés opcionalis, de az a játékos aki úgy dönt hogy fizet több questhez, itemhez, skillhez stb. fér hozzá, egyszóval exkluzív contentet vásárol. Jó példa erre a Runescape

5. Ingatlandíjak: Az épp leállóban lévő Second Life képzett profitot íly módon. Egyrészt valós pénzt lehetett in-game pénzre konvertálni, másrészt virtuális ingatlanokat lehetett valós pénzért bérelni. Véleményem szerint aki erre pénzt adott, az meg is érdemelte:)

6. Adományok: Jellemzően kicsi, indie MMO-k, sejthető hogy komolyan ebből megélni nehéz, pl. Cyber Nationben volt erre lehetőség.

7. Aukciok ill. Játékos kereskedelem: Az Entropia Universe nevű játékban a tárgyak kopnak, hasonlóan a Diablo-hoz, és csak valódi pénzért lehet megjavítani. Ugyanez a játék, ahol a készítők egyedi tárgyakat vertek dobra valódi pénzért aukción, és állítólag bizonyos tárgyak 90-100k dollárért mentek el (ez ~800 évi havidíjnak felel meg, egészen elképesztő)

Everquest 2-ben a készítő bizonyos teszt szervereken engedélyezte a pénzért való kereskedést és kb 10% sápot húzott belőle. Igaz nem keresték betegre magukat, cirka 300k dollár jött össze az első évben.

Végszó (egyenlőre): Visszatérve a GW1-re, megállapítható hogy egész konkrétan egy B2P játékról van szó, menet közben kiegészítve item store-al. És hogy jó-e ez, és legfőképpen jó lesz-e ez, azt a cikk folytatásában tárgyalom majd hamarosan:)

  1. 2010. augusztus 16. - 13:26

    Érdekes írás, kíváncsian várom a folytatást. :)

    szerk.:
    …na de hogy érdemben hozzászóljak a témához. Én speciel mindig is húzodoztam a havidíj fizetéstől. Soha nem fizettem elő sehova, inkább az esetleg még kidolgozatlanabb F2P játékokkal játszottam. (ami már nem kidolgozatlan, lásd pl a granado espada ami 3 éves játék és kellemes hónapokat töltöttem vele: http://www.youtube.com/watch?v=fPeKFzMC2UM )

    Röviden összefoglalva azért nem fizettem elő soha és nem is fogok, mert akkor úgy érzem, hogy KÖTELEZŐ játszanom, mert ketyeg az előfizetés. Ha meg feltöltőkártyás módszer lenne (játékidőt veszel), akkor meg egyszerűen kapkodva kéne játszani. Mittomén, nem tudsz megvárni egy partyt mert az idő pénz.

    Szerintem a mikro tranzakciós módszert kéne pörgetnie már a kiadóknak. Bár az tény, hogy ilyen üzleti modell mellett nehéz AAA kategóriás játékot alkotni. Ezért is egészül ki a gw2 B2P rendszerrel. A kettő együtt szerintem fog pénzt termelni rendesen, mert az, hogy nem kell havidíjat fizetni eszméletlen embertömeget fog megmozgatni. …és akkor az új fícsörökről még nem is beszéltünk.

  2. Royal
    2010. augusztus 16. - 14:36

    Én speciel a Pre-Orderrel kívánok segíteni anyagilag a gyártó cégnek. Ez nem lesz másképp a Guild Wars 2-nél sem. GW2 esetében még elég durva mennyiségű ötletet is ingyen adtam a GD-s srácoknak.

    Havidíj gerinctelen.
    Ingame Store még elfogadható, még még akkor is, ha a játékban játékkal megszerezhető dolgokat pénzért megveszed (pl Obsidian Armort), de ritkaságokat nem. Van aki nem kíván robotolni pár dologért, mint ahogy énse vagyok hajlandó. Szerencsére vannak alternatívák, amivel pl farm nélkül 2 obsidiant is összehoztam fél év alatt. Minipet vétele kérdéses, talán ez jobb, ha a játékosok kezében marad.

    Az olyan dolgokat, mint karakter szlott, kosztümök, unlockok, ezek mind jók.
    De mennyivel igazságosabb lenne, ha pl szlottot vagy kosztümöt ingame is megszerezhetnénk valamilyen, nem robotoló módon.
    Nem értem, miért nincsenek pl collector’s editionhoz járó cuccok az ingame storeban.
    Itt főképp az effektezett animációkra gondolok. Ha pl megvan a Nightfall, +10 dolcsiért upgradelhessed, vagy valami.

    Szóval a lényeg, hogy a játékban lehessen elérni mindent örömteli JÁTÉKKAL,
    vagy weekend-playereknek pénzért ingame store-ból.
    Legalább nem fognak virtuális pénzt venni, mint ahogy kismillióan teszik.

    NE FELEDJÜK EL, MENNYIRE KAPZSI, ESZTELEN, SZÁNALMAS ÁRAKKAL FUTUNK ÖSSZE A JÁTÉKBAN. Erről nem mi tehetünk, hanem bizonyos népcsoport vérszennye… Ez egy másik kérdés…

    Jah, és amit én elvárok, hogy a játékban legyen ELIT, ne kelljen a überplayer wannabe szuperAFK játékosokkal játszanom, ha nem akarok.
    Meg hogy legyen lehetőségem igazán kitűnni.
    (Nem gondolom, hogy a szerény játékosok bénák, dehogy. Csak a klónbohócoktól akarok megszabadulni)

  3. Kain
    2010. augusztus 16. - 15:00

    Jó írás én is rühellem a havidíjat, de remélem a GW1 hez hasonlóan GW2 ben sem lesznek olyan dolgok valódi pénzért megvásárolhatók amivel pl a nem fizetős playerek hátrányba kerülnek (extra űber fegyók skillek…) hülyeség lenne.. de amik most meg vehetők szerintem természetes hogy valamiből azért fenn kell tartani a játékot..

    (annyit még hozzátennék hogy az írásban a “meg kell venned jellemzően a 29.99E árfekvésben a játékot, majd annak kiegészítőit is a játékhoz.” ez igazából hülyeség.. meg veszed valamelyik RÉSZT jelenleg attól nem vagy köteles meg venni a következő részeket és kiegészítőket (EON-t nem vágom de lehet ahhoz kéne a prof legalább)

    De ahhoz, hogy tudj játszani a Profal a későbbiekben NEM KELL meg venned a Factiont NF et és a EON-t szóval ez így szerintem nem korrekt.. legalábbis aki nem ismeri a rendszer annak ez elég rossz értelembe viszi a gondolkozását.. az más kérdés hogy én is megvettem mindet.. azért is hogy támogassam őket meg mert érdekelt is.. bár bonusokat nem vásároltam..

    • bodaster
      2010. augusztus 16. - 16:58

      Tisztaban vagyok en is ezzel, de ugy gondoltam nem kell kihangsulyozni kulon a cikkben, hiszen pl. havidijat sem kell fizetni ha nem akarod. De elismerem hogy felreertheto is lehet amit irtam, valoban, a kiegek nem kotelezoek (szerencsere:). Updatelem, igazad van.

      • Alii
        2010. augusztus 16. - 18:17

        *OFF*
        hali Bodaster, nem volt neked véletlenül olyan karid gw-ben, mint Gordon vagy Tristana?:) ha tévednék sorry nem szóltam^^

      • bodaster
        2010. augusztus 16. - 18:55

        Alii: De bizony hogy:) Sot ma is megvannak, bar jatszani inkabb mar csak nekroval jatszom:) Ize…te pedig?:))

      • Alii
        2010. augusztus 16. - 19:36

        gbodamsn@gmail.com cimedet használod még? akkor irok inkább oda.
        Egyébként a lángoló légió cimü nagysikerü guildben játszottunk együtt(cynthia nevü nekróm volt, ha talán emlékszel még, jó rég volt már ez heh)

      • bodaster
        2010. augusztus 16. - 23:00

        Hogy a viharba ne emlékeznek apám. Padre, mi?:) bodaster@gmail.com a címem.

  4. bodaster
    2010. augusztus 16. - 15:38

    Velemenyem szerint nem realis hogy mindent meg lehessen szerezni jatekbol, megpedig azert nem mert jopar dolog penzbe kerul az operatornak is. A karakterslot az nagyon jo pelda, ha veszel egy uj slotot, azt siman meg lehet feleltetni a szolgaltato oldalrol adatbazis kapacitasnak (karakter informaciok, storage, herok, stb), amirol konnyen belathato hogy penzbe kerul az uzemeltetonek

  5. minotaurusz
    2010. augusztus 16. - 16:35

    Térjenek rá arra,hogy fél vagy egy évente fizetni.

    • 2010. augusztus 16. - 17:05

      ez pontosan így lesz ahogy mondod, csak nem úgy ahogy gondolod.
      Fél-egy évente fog kijönni kieg és azt fogod kifizetni.

      • bodaster
        2010. augusztus 16. - 17:30

        Ami azt illeti, nem vagyok benne biztos hogy ugyanazt a modellt akarjak kovetni, erre majd bovebben kiterek legkozelebb. Lehet hogy gyakrabban csinalnak majd kisebb, in-game storeos contenteket, amit joval kisebb osszegert lehet majd megvenni.

        Látható hogy a féléves content-et ők sem bírták és elég nagy, monolitikus kiegészítőket készitettek (factions, nightfall), amit ők ugyan külön kampányként adtak el, de ez a döntés valószínűleg utólag lett meghozva, egyrészt azért mert (a) úgyis tök külön kontinens volt (szinte biztos hogy csak azért, mert így nem kellett a feszes határidők mellett fáradni a tartalom beintegrálásával az alapjátékba) és (b) így volt esély új vásárlók bevonásához.

        Arra számítok hogy kisebb történetek/területek lesznek hasonló a bonus mission packhez, és a nagy, dobozos kiegészítők ritkábbak lesznek.

  6. Royal
    2010. augusztus 16. - 19:15

    Igen Bodaster.
    Énis arra számítok, hogy ha lesz vmiféle Kiegészítés, akkor a 3 összegyúrt területben kapsz további területeket, és végül az egészet szinte fullra bejárhatod majd.
    A másik lehetséges megoldás az, ha csak hozzáférést kapsz bizonyos dungeonokba, amik eddig nem voltak a játék részei.
    Talán ÚJ SZIGETVILÁG is kiegészítés lehet, és új stílusú helyekre is eljuthatsz ezzel.
    Pl én marhára örülnék, ha egy lakatlannak hitt, voodoo-s kannibálos szigetre hajóznék, ahol ilyen igazán necrós cuccokat szerezhetnék, véres csontos indás növényes tákolmányokat, meg fura maszkokat, mágikus testfestést ^^

    • Kain
      2010. augusztus 16. - 22:34

      Van fantáziád ember :D

      Amúgy én reménykedem hogy nem fogják nagyon reformálni a GW1es tapasztalatokat (kicsi és nagy kiegek… de nem vagy kötelezve.. ha valami nagyon jó úgyis megveszi a barom.. :D)

  7. Diablo
    2010. augusztus 16. - 23:33

    A GW-be tényleg nem kötelező megvenni az összes kiegészítőt, de aki kimarad az lemarad.
    Ja, és havidíj szar ! xD

  1. 2010. augusztus 17. - 10:51

Itt és most várjuk a hozzászólásod!