Reklámok
Kezdőlap > Általános cikkek > Mert Tyria földjén is a pénz beszél…

Mert Tyria földjén is a pénz beszél…

Ha már a napokban szóba került a megjelenési dátum, szeretnék kicsit hozzászólni a témához én is. A Guild Wars 2 nem az első játék aminek nagyon sok időt szentelek szabadidőmből. Az elmúlt években két példát láttam arra, hogy miként lehet kiadni egy játékot. A két példa a Ragnarok Online 2 és az Aion lesz…

A Ragnarok 2 esetében kerültem először a blogolás közelébe, igaz akkor még nem is igazán blog volt, hanem fansite és híroldal keveréke. Ez most talán nem is lényeges. Viszont nagyon vártuk, szintén nagyon ígéretesnek tűnt a játék. Elindultak a zárt béták, voltak bugok, de nem megoldhatatlanok. Aztán a nyílt bétatesztek folyamán kezdtek furcsa dolgok történni… illetve később nem történni. A játék kiadását addig-addig halogatták, hogy gyakorlatilag a fejlesztő csapat kifutott a pénzből és a projekt leállt. Nem tudtak dönteni, hogy elindítsák-e azzal a pár apróbb buggal és elfogyott az idő, a játék fejlesztése 2 évet állt mostanáig. Igaz most újrakezdték a projektet, de teljesen más megközelítésben. Új engine, új grafikák, minden teljesen más…

Az Aion esetében mindenki arról beszél, hogy kicsit sovány az endgame… jó, nem is kicsit. Azt nem tudom, hogy hányan tudják, hogy a játékot úgy lett élesben elindítva, hogy a high lvl területek nem voltak mobokkal és npckkel feltöltve… bezony. Ők is ott tartottak, hogy most vagy soha. Szerintem jól döntöttek, hiszen azért így is a WoW utáni második legtöbb előfizetőt magáévá tudható mmorpg-vé nőtte ki magát, ha meg nem is sikerült szorongatnia a nagy testvért. Idő közben növelték a contentek mennyiségét, Koreában közel tökéletes ütemben. Persze más kérdés, hogy nyugaton milyen sokat kell várni egy-egy újabb verzióra, de az aion elsődleges piaca nem itt van, így ez nem is csoda. Szerintem jól tették, hogy akkor elindultak egy mondhatni félkész játékkal, mert különben soha nem tudtuk volna meg, hogy milyen is Atreia földjén játszani.

El lehet gondolkodni… sokan kívánják, hogy addig-addig fejlesszék a játékot ameddig tökéletes nem lesz. A nagy titok, hogy egy ilyen játék soha nem lesz ‘kész‘ a szó klasszikus értelmében. Mindig van mit foltozni rajta, mindig kell újítani. A kiadás dátumát nem az elkészültségi fok fogja meghatározni, hanem hogy az NCSoft mennyire eresztette el az Arenanet-es srácokat pénzügyileg. Olyannal még nem találkoztam, hogy egy mmo hamarabb elkészült volna, mint ahogy a kiadó kifutott a rászánt pénzből.

Reklámok
  1. Pckalóz
    2010. augusztus 30. - 12:52

    Más játékoknál is megfigyelhető hogy a marketing gépezetet 6 hónappal a megjelenés előtt indítják csak be.Előtte csak infó morzsák vannak hogy valamit azért mondjanak róla.Szerintem a Gamescomot vehetjük a marketing startolásnak mert itt mutatták be először.A hátralévő 6 hónapra elvannak osztva az infók mikor melyik kast lesz bemutatva vagy milyen infót adnak ki a játékról hogy az érdeklődés fennmaradjon.Ha túl sokáig húzzák a játék megjelenését akkor az sokak számára érdektelenné válik a sok várakozás miatt,és emiatt lehet hogy más játékhoz pártól át.Szerintem 2 hónap múlva lesz pontos dátum a megjelenésről.

    • 2010. augusztus 30. - 12:57

      Pontosan, ahogy mondod. Ha nem adják ki hat hónapon belül a játékot, az emberek el is felejtik, hogy volt valami felhajtás a gamescom-on. LEGKÉSŐBB március végén játszani fogunk, erre már most komolyabb összeggel mernék fogadni.

  2. Chucky
    2010. augusztus 30. - 13:49

    Öröm füleimnek ez hallani úgy legyen :) Végre valaki aki optimista :)

    Van olyan haver aki itthagyta a gw-t és ment wowozni már azt is unja most aiont próbálja csak, hogy ne unatkozzom. Azt mondta, ha a cataclyzm előbb jön ki, nem jön gw2-re, játszik wowwal tovább. Ez csak 1 példa 1 embertől. Én most elkezdtem itt forumozgatni :) Meg még gw1ben bohóckodom, kitartok gw2-ig remélem :)

    Hajrá srácok!

    • Fade
      2010. augusztus 30. - 14:18

      Az én ismerőseim épp fordítva, 4-5 év WoW után uták meg a játékot, GW2-ig semmi mást nem akarnak látni. :))

      Én pedig próbálkozom GW1-el addigis, több-kevesebb sikerrel (mivel nem találok senkit aki segítene, így próbálok rájönni a dolgokra, sokminden nem egyértelmű, pedig komolyabb MMO tapasztalattal bírok).

      • White SeeD
        2010. augusztus 30. - 15:31

        Mért nem szoltál előbb? Írjál rám gameban: Ren Aoyaka, vagy Sohara Skuld karikkal nyomulok manapság, meg add meg a gamebeli neved! Segítek én, meg guildba is beveszlek.

  3. 2010. augusztus 30. - 13:54

    csak kíváncsiságból átlagoltam a nyereményjáték (nem komolytalan) tippjeit, az eredmény meglepő módon a születésnapomon való megjelenést sugall… :)
    2011.03.30 23db tipp alapján.

    Mókás milyen teóriákat tud gyártani az ember egy játékra való várakozás közben… ^^”

  4. menorel
    2010. augusztus 30. - 14:57

    Az Aion esetében mindenki arról beszél, hogy kicsit sovány az endgame… jó, nem is kicsit. Azt nem tudom, hogy hányan tudják, hogy a játékot úgy lett élesben elindítva, hogy a high lvl területek nem voltak mobokkal és npckkel feltöltve… bezony. Ők is ott tartottak, hogy most vagy soha.

    Öööö, ez a legkevésbé sem fedi a valóságot. Az Aion a megjelenés pillanatában (1.0-ás koreai verzió) egy teljes játék volt, komplett PVP endgame-mel. Akik a mai napig is játszák az Aion-t azok gyakorlatilag az 1.0-ás endgame miatt (fortress siege és PVP) miatt teszik így. Az, hogy endgame zónák üresek voltak mobok/NPC-k nélkül az semmilyen szinten nem fedi a valóságot. Heiron és Beluslan a két endgame zóna szinte semmit nem változott 1.0 óta.
    Ha esetleg Brustoninra és Theobomosra gondolsz, akkor azon a zónák eleve lvl18-25-re jöttek létre és le is volt zárva minden kijárat onnan. Ezt követően – fél évvel a koreai megjelenés után – kijött a játék első content patch-e (1.2-es verzió), ami tartalmazott +5 szintet és hozzá egy szintező zónát, amit gondolom a spórolás miatt Theo/Brustonin kibővítésével értek el. Az eredeti lvl cap az 1.0-ban 45 volt és akkor mér Abyss-Core sem volt nyitva.
    Szóval az Aion esetében nem helytálló a felvetésed. Az meg hogy az 1.5-tel behoztak egy csomó ‘contentet’ az csak annak köszönhető, hogy jött a EU/NA release és PVEsíteni akarták a játékot. Látható, hogy nem nagyon jött be…

    • 2010. augusztus 30. - 15:31

      “ha Brustoninra és Theobomosra gondolsz”
      Igen erre próbáltam utalni. Mindig is az volt a véleményem, hogy ez bekerült volna az 1.0-ban eredeti tervek szerint, csak nem volt rá idejük… kb fél éve olvastam erről, talán aionsource-on. Aztán lehet, hogy csak szimpla theorycrafting volt én meg belecsúsztam. :)

  5. Wr4x
    2010. augusztus 30. - 15:25

    6 hónapon belüli kiadás tényleg jól hangzana, viszont rengetek munka van még vele, ami x hónapot felölel és még ott vannak a bétatesztek is. Nem tudom, hogy lesz e closed és open külön de általában ezek a bétatesztek sem 3 hétig szoktak tartani.
    Persze nem kell tökéletesnek lennie, elkerülhetetlen, hogy maradjanak benne bugok. Viszont, ha foglalkoznak vele és folyamtosan javítják, csiszolgatják, akkor nem lesz gond.

  6. Pckalóz
    2010. augusztus 30. - 15:40

    Az Ncsoft elég régóta öli bele a pénzt a játékba így lassan ideje lenne megtérülni a befektetésnek.Végén ott tartunk hogy a 4-es metró előbb kész lesz mint hogy kiadják a Gw2-őt :)

    • Steel Hammer
      2010. augusztus 30. - 15:47

      Nha, arra befizetnék :) (főleg, hogy pont az egyik megálló mellett lakom, így már lassan 3 éve épül a megálló, és még nem látom a végét)

      ON: véleményem szerint az NcSoft nem fogja hajszolni az arenanet et, hogy minél hamarabb adják ki, legalábbis eddig nem volt olyan ncsoft os kiadás, ami miattuk lett volna bukta, mert minél elöbb ki akarták adni. Nem úgy mint az activison.

  7. White SeeD
    2010. augusztus 30. - 15:43

    Pedig mennyire vártuk a Ragnarok 2-t még is befuccsolt. pedig OB-n (ami persze koreaiaknak volt max ob, csomót sz@rakodtunk mire sikerült hozzájuk regelni lopott személyiségekkel :D) egész jó ütemben haladtak, mindig jött 1-1 ujj map. Egyetlen nagy baja volt hogy ugyanarra a hentre alapuló játéknak készült mint az 1. :( Az a pár quest nagyon nem volt elég semmire. (mondjuk ez a legföbb bajom a legtöbb mmo-val, hiába a sok quest az elején elöbb utóbb elfogynak és akkor már csak a hent marad.)

    • Steel Hammer
      2010. augusztus 30. - 15:50

      A kóreai mmo-k többsége valamiért ilyen. Pl. L2. Abban a kasztváltó questeken kívül alig van.
      A RO-t szerettem, sokáig játszottam vele, élvezetes volt, ha az ember nem volt egyedül. MEg sokszor csak csevegni mentem fel, az egyik magyar tört szerverre, de az is élvezetes volt :)

  8. Royal
    2010. augusztus 30. - 20:26

    Nemtudom hogy vagytok vele, nekemis van tapasztalatom, főképp tört szerverekkel, ahol azt láttam, ahogy szépen sorra unlockoltak mindenféle dolgot.
    Amennyiben ezt lassan, nagy csomagokban oldották meg, pl SWG Emu, ott sokáig fel se néztem, és majdhogynem havonta csodálkoztam csak rá, hogy már ez is van.
    De aztán a “pre-nge” tört miatt otthagytam a dolgot. Pedig szívesen játszottam volna tovább SWG-t, mint anno fizetősnél, de bevallom, maga a rendszer működése mindig is kiborított percenként.

    Szóval annyit akarok mondani, hogy egyáltlaán nem hülyeség nem teljes verzióban kiadni a GW2-őt. Egyrészt, szeritnem a GW1 az 5 éves bétája a GW2nek, hisz az eredeti koncepció a GW2, csak technikai okok miatt váltottak az előzmények a világban- történetre. Ezt a bétások tudhatják.
    Tehát ha megkapnánk mostani állapotában, persze maradék 4 kasztot unlockolva, akkor már elkezdenénk a játékot, ismerkednénk vele, összeszerveződnénk, stb stb.
    Mi történne ezután?

    >> Szépen, párnapi/heti rendszerességgel kapnánk az updateket, amit a kliensünk automatikusan letölt, és mi játékban észleljük, hogy a világban miféle változások jelennek meg. Pl a Vanguard sereg sikeresen kitisztította és biztosította a hegység alját, ezért civileknek is szabad a belépés. Harcukban segíthetjük őket.
    Vagy feltaláltak egy új armort, és árusítani kezdték az Asuran mesterkovácsok.
    Tehát alapszintű fantázia körítéssel lazán megoldható, hogy élvezzünk minden egyes updatet, amiről akár egy újságosfiú is tudósíthat az utcán, kiabálva a címlapot.
    Egyáltalán nem bánnánk meg, se az ArenaNet. Sőt, élből finomíthat is rajta, a játékosok elmondásai alapján.

  9. 2010. augusztus 30. - 21:23

    Én inkább várok + hónapokat, csak egész játék jöjjön ki.

    Royal amit mondott az ötletes, csak az a baj vele, hogy több idő elkészíteni egy misszió sorozatot, mint kijátszani… sokkal több idő.

    • Chucky
      2010. augusztus 31. - 05:25

      Ráadásul nem csak az idő. Tavaly tavasszal pár hónapra pihentettem a gw-t. Kipróbáltam pár ingyenes mmo-t Köztük a Priston Tale 2-t. Béta volt még a javából. Annyi buggal, hogy az valami félelmetes. El is ment a kedvem tőle végleg. Így menne el azok kedve akik azt se tudták eddig, hogy a gw-t eszik-e vagy isszák. Én mondanám azt, hogy olyan bugosan is örömmel játszanék vele és igaz is lenne. Létező példa erre nem mmo vonalom a gothic. Az 1-2-t rengetegszer játszottam a 2 az leláncolt nagyon jó kis rpg volt. Éltek az npc-k lélegzett a játék. A 3-nál már annyira kocka voltam, hogy még a gothic3.hu tartalommal feltöltésében is, hatalmas szerepet vállaltam. Nagyon tetszett az is. Telis tele volt bugokkal, elkapkodott kiadás volt mint általában elég sok minden a JoWood-tól. Ezért ezt a játékot a sajtó a netes fórumok mindenki úgy lehúzta, hogy ez egy totális csőd. Pedig nem az volt, de mindenki mások véleményére alapozva döntött így. Ráadásul annyi nem így volt, hogy a C/C++ funok 1 része kikérte a forráskódokat és elkezdte foldozni. Számos Community Patch jött ki ezzel nagyon sok örömet okozva a rajongóknak.

      Pro és kontra ha bugosan jön ki, le lesz húzva mint állat és többet ártanak mint használnak.

  1. No trackbacks yet.

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: